KépalbumokVideótárTérképekE-mail Kapcsolat, elérhetőségekArchívum Adminisztráció

Civil szervezetek hírei
Jászkiséri hírek
Intézmények hírei
Mások írták Jászkisérről

Farkas LászlóEz alkalommal egy fiatalembert szeretnék bemutatni önöknek. Találkozhattak már vele Jászapátin, a Gazdanapokon, állandó résztvevője a jászkiséri szántóverseny rendezvényeinek stabil-motorjaival, és akinek az autójával van problémája az az Agroszöv Zrt. szervizműhelyében is találkozhat vele. Gondolom már kitalálták: Farkas Lászlóval készült beszélgetésemet olvashatják az alábbi sorokban.
Korábban megbeszéltük, hogy szerét ejtjük ennek a beszélgetésnek. Kedvesen fogadtak feleségével, Évával, no és persze három csemetéjükkel. Az asztalon kikészítve feküdt a fotóalbum, az iratgyűjtő mappa, melybe precízen lefűzve megtalálhatóak a gépésztalálkozók meghívói, emléklapok, oklevelek, a szekrény tetején pedig a díjak.
-           Régóta furdalja oldalamat a kíváncsiság, miért kezd el valaki stabilmotorokat gyűjteni? Hogyan kezdődött ez a hobby?
-           Nyíri András fertőzött meg. Ő kezdte el gyűjteni a stabilmotorokat és rám is átragadt a motorok szeretete. Nem sokkal ezután sikerült Jászladányon szert tennem egy 1909-ben gyártott motorra, amit felújítottam. Tulajdonképpen ezek a motorok ipartörténeti emlékek, melyeket szeretnék megmenteni és bemutatni az utókornak. Mindenfajta mezőgazdasági eszközt gyűjtök és felújítok, lehet ez gépi vagy kézi működtetésű.
-           Mikor jártál és állítottál ki először gépésztalálkozón?
-           1994-ben jártam először Mezőkövesden a gépésztalálkozón. Szintén Nyíri András révén jutottam el. Majd 2002-ben már kiállítóként is szerepeltem. Egy amerikai Fairbanks-benzinmotort állítottam ki. 2008. szeptember 6-án a X. jubileumi találkozón vettem részt. A Mezőkövesdi Gépésztalálkozót a Gépmúzeum udvarán rendezik meg. A Gépmúzeum magángyűjteményből alakult ki, melyet Hajdú Ráfis János hozott létre 1979-ben. Gyermekük nem lévén a feleségével közösen minden forintjukat különböző mezőgazdasági gépekre, stabilmotorokra, kovácsoltvas tárgyakra, korabeli eszközökre költötték. Több mint 100 stabilmotor, 60 lokomobil, 45 db régi traktor, valamint különböző mezőgazdasági kézi eszköz látható a múzeumban.
-           Hogyan zajlik egy ilyen gépésztalálkozó?
-           Már előtte való nap megérkeznek a kiállítók. Egy kollégiumban kapunk szállást és étkezést. Este aztán hosszasan beszélgetünk a gépésztársakkal. Másnap végigvonulunk gépekkel a város főutcáján. Majd a múzeum udvarán mindenki bemutatja,  beindítja hozott gépeit, motorjait. Szinte egésznap pöfögnek, csattognak a gépek. A találkozók után sokszor meglepnek az ismerősök egy-egy fotóval, újsággal, melyben megjelent rólam vagy az általam felújított motorokról készült fotó.
-           Jársz még máshová is?
-           Igen. Többször kaptam már meghívást a Szentendrei Szabadtéri Múzeum által rendezett Termőföld ünnepe elnevezésű programra. Erre a rendezvényre csak a legjobbakat hívják meg. Itt mindig díjazzák és értékelik a szereplőket, voltam már I. helyezett is a legeredetibb működőképes motorral. Itt mindig kötött a program: naponta kétszer meghatározott időben indítják be a gépeket, melyeket be is kell mutatni a nagyközönségnek. A másik hely ahová hívnak, és szívesen megyek a keszthelyi Georgikon Majormúzeumba, ahol az idén harmadszor szerepeltem a Majorbéli Géptalálkozón. Valamint Vecsésen, a káposzta fesztiválon második alkalommal szerepeltünk Varga Ferenc és Nagy László barátaim jóvoltából, ahol nagy sikerünk volt. A saját gépemhez nem tudtam hozzáférni annyi érdeklődő volt. A vecsési televízió is készített rólunk egy rövid kis filmet, melyet be is mutattak. Ezen kívül az idén pünkösdkor Hollandiában jártam, ahol Európa legnagyobb motor showján vettem részt. A Stationaire Motoren Show-t Nuenen városában rendezik meg, idén a 20. alkalommal. Varga Feri és Nagy Laci barátaimmal közösen sikerült eljutnom. A költségeket közösen álltuk, mindhárman 1-1 gépet vittünk kiállítani. Több mint 500 kiállító volt itt a világ minden tájáról. Itt sikerült a világ legelső működőképes robbanómotorját is látnom. Óriási élmény volt ez számomra. Elvittek bennünket egy magánmúzeumba is, ahol régi autókat és igazi ritkaságokat láttunk. Itt ismerkedtem egy holland házaspárral, akik Magyarországon vásároltak maguknak házat a Dunántúlon. Őket láttuk vendégül a szántóverseny alkalmával. Most már évek óta én szervezem a veterán traktorosokat és stabilmotorok kiállítóit a jászapáti Gazdanapokra és Jászkiséren a szántóverseny alkalmával. Ebben az évben a Jászok Világtalálkozóján is részt vettem Pusztamonostoron.
-           Elmondanád nekem mi is az a stabilmotor? Gondolom, nem mindenki tudja, mi is ez.
-           A stabilmotorok 1870-80-as évek környékén jelentek meg. Arra találták ki őket, hogy az állati és emberi erőt kiváltsák. Ezek lehettek benzin, diesel, gáz, petróleumhajtásúak, főleg kisebb teljesítményt igénylő berendezések működtetésére használták, pl: darálók, olajütők szerszámgépek. A villanymotorok elterjedése szorította ki a mindennapokból. A lokomobil abban különbözik a stabilmotortól, hogy kereke van és gurítható vagy állati erővel vontatták. Ennek továbbfejlesztett változatai a traktorok ősei, melyek már az 1910-es években megjelentek. Az egyik leggyorsabban fejlődő ág volt ez akkoriban.
-           Biztos nem egyszerű egy-egy ilyen motort rendbe hozni?
-           Sokszor egy évbe is telik, mire megfelelő, működőképes állapotba tudom hozni őket. Általában munka után, esténként javítgatom őket. Jelenleg nyolc működőképes gépem van. Ezeket Jászkisérről, Jászladányból, Jászapátiból szereztem meg, de még Szlovákiából is van motor. Jelenleg egy Zetor 25K gépet újítok fel. A jövő évi szántóversenyen már be szeretném mutatni.
-           Terveid a jövőre vonatkozóra?
-           Továbbra is szeretnék részt venni a helyi rendezvényeken és gépésztalálkozókon. Nagy álmom, hogy saját gyűjteményemből múzeumot tudjak létrehozni, amit bárki ingyen látogathat, hiszen a mezőgazdaságnak ez fontos állomása volt, és ezek a stabilmotorok ipartörténeti ritkaságok.
-           A gyerekeid is sokszor veled vannak a kiállítások alkalmával.
-           Igen, szerencsére az utódom is meg van a fiam, Bálint személyében. Nagyon érdeklik a motorok és szívesen sündörög mellettem.
-           Ezt örömmel hallom. Köszönöm szépen a beszélgetést, és remélem mihamarabb hallunk rólad és a gyűjteményedről.

Vissza!